Tuesday 30 August 2011

Raya Datang Lagi! : Disebalik Lafaz Takbir

Pada setiap Hari Raya Aidilfitri umat Islam berikrar:


"Tidak ada Tuhan yang sebenar melainkan Allah. Dan kami tidak sembah melainkan dia dengan penuh ikhlas, bagi Allah sahaja agama, meskipun dibenci oleh orang- orang kafir. Tidak ada Tuhan yang sebenar melainkan Allah dengan keesaanNya. Benarlah janjiNya memberi pertolongan kepada hambaNya dan memberikan kemuliaan serta kemenangan kepada tenteraNya dan membinasakan tentera Ahzab dengan keesaanNya."


Ikrar atau lafaz takbir ini diulang-ulangkan berkali-kali pada malam hariraya, hari raya dan hari-hari berikutnya. Merujuk sirah Rasulullah S.A.W,lafaz takbir ini berlatar belakangkan peristiwa Peperangan al-Ahzab atau Peperangan Khandaq yang berlaku pada tahun 5H di kota Madinah.Dalam peperangan ini, tentera Islam mengandungi kekuatan tentera seramai 3000 orang manakala tentera bersekutu (tentera Ahzab) mengandungi kekuatan seramai 10000 orang yang terdiri daripada kafir Quraisy dibantu pula oleh puak-puak Yahudi dan Arab seperti Bani Nadir, Quraizah dan Bani Wail.



Kemenangan Islam dalam Perang Khandaq diiringi dengan beberapa peperangan lain yang berlaku dalam bulan mulia penuh dugaan yakni Ramadhan inilah yang dirayakan dengan takbir memuji kebesaran tuhan yakni perayaan Aidilfitri


“Sebab itu,ada ustaz yang marah apabila takbir raya dilafazkan penuh syahdu, sedangkan hari raya adalah hari kemenangan umat islam”


Dari sudut bahasa Arab ‘Aid’ bererti perayaan atau hari ulang tahun. ‘Fitri’ pula bermakna berbuka atau makan minum. Maksudnya, pada hari raya (tanggal 1 Syawal) umat Islam dikehendaki berbuka dan haram berpuasa.Fitri juga bermaksud tabiat semula jadi. Maksudnya, orang-orang Islam setelah menjalani ibadah puasa selama sebulan disertai dengan ibadah-ibadah lainnya seperti solat Tarawih pada malam-malam Ramadan, bertadarus Al-Quran, qiyamullail, berdo'a, bersedekah dan sebagainya. Amalan-amalan ini telah melebur dan membersihkan segala dosa sehingga keadaan diri mereka seolah-olah kembali seperti bayi yang baru lahir.


Selain bersolat jemaah sunat Aidilfitri, Hari raya sepatutnya dirai dengan cara membesarkan Allah yakni memperbanyakkan takbir.Perlu diingatkan, takbir yang disyariatkan ini bukan hanya sekadar untuk memeriahkan suasana hari raya tetapi lebih dari itu, iaitu merupakan tanda kesyukuran kita kepada Allah terhadap anugerah yang dikurniakanNya.Di dalam kitab-kitab Fiqh dijelaskan, takbir hari raya itu terbahagi kepada dua:

1. Takbir Mursal: Ia sunat dilafazkan sama ada oleh orang yang bermukim atau musafir, di masjid atau di jalan, dengan cara duduk atau berdiri, di pasar-pasar, di rumah-rumah kediaman dan sebagainya.

Waktunya bermula dari ghurub matahari akhir Ramadhan dan berterusan sepanjang malam Hari Raya hingga solat 'Id didirikan pada esok hari. Demikian juga bagi Takbir 'Id Al-Adhha (Hari Raya Qurban) sunat dilafazkan sepanjang malam hingga esok harinya ketika solat 'Id Al-Adhha dilaksanakan.

2. Takbir Muqaiyad: Iaitu takbir yang terikat dengan waktu-waktu solat. Jelasnya ia sunat dilafazkan setiap kali selesai solat. Waktunya bermula selepas Subuh hari Arafah (hari ke-9) dan berakhir selepas Asar 13 Zulhijjah.


Sebagai Muslim,adalah wajar kita menunjukkan rasa berterima kasih dengan memperbanyakkan bertakbir memujiNya, sebagaimana firmanNya:


“Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangan (sebulan Ramadhan) dan kamu mengagungkan Allah (dengan bertakbir) atas petunjuk-Nya yang dianugerahkan kepada kamu agar kamu menjadi orang-orang yang bersyukur” (Al-Baqarah:185)


Sebuah hadis diriwayatkan Tabrani dari Ubadah bin Soib menyatakan bahawa: Sesiapa yang menghidupkan malam Aidilfitri dan Aidiladha dengan amalan yang baik dan ikhlas kerana Allah, maka tidak akan mati hatinya pada hari semua hati-hati akan mati, iaitu Hari Kiamat.

MAKA,JANGANLAH!!!


Solat cukup 5 waktu HANYA pada bulan puasa.
Membaca Al-quran HANYA pada bulan puasa.
Menutup aurat HANYA pada bulan puasa.
Berbuat baik HANYA pada bulan puasa.
Mengamalkan amalan2 sunat HANYA pada bulan puasa..


JANGAN JADIKAN SYAWAL SEBAGAI BULAN ME “REHAT” KAN IBADAH

SELAMAT BERAMAL!

0 Komentar:

MuQaDdiMAh....

Terima kasih kerana sudi melawat blog ini. Diharap jika ada sebarang fakta serta artikel dalam blog ini yang menyeleweng atau telah menyinggung mana-mana pihak, harap dimaklumkan kepada moderator blog atas nama Editor Lujnah Media dan Dokumentasi ke mediamoderator@gmail.com. Terima kasih. =)