PERSATUAN AGAMA ISLAM KAMPUS PULAU PINANG - ‘MANTAPKAN TARBIAH, KUALITIKAN DAKWAH

VISI : Menjadi satu wadah yang membentuk murobbi yang soleh solehah sekaligus dapat fikrah islamiyah, menyumbang kepada pembangunan islam serta mencapai kejayaan dunia akhirat. MISI : Sebagai medan tarbiah yang memiliki wadah perjuangan terulung bagi memastikan para murobbi berbakti kepada agama dan negara menerusi pelbagai wasilah berlandaskan al-Quran dan As Sunnah.

Kelas Tahsin Al-Quran

> Kelas Tahsin Al-Quran Siri 2/2013 > Bermula 03/03/13 > Bertempat di Surau Al-Falah >Sabda Rasulullah S.A.W, "Sebaik-baik kamu ialah seorang yang BELAJAR Al-Quran dan MENGAJARnya." [Terbuka kepada kaum MUSLIMIN sahaja].

KUMPULAN QASIDAH AL-FAIDH

Al Faidh - Penyebar Cinta BuatMU Ya Rasulullah. Doakan al-faidh sentiasa istiqamah menyebarkan cinta kepada kekasih kita Rasulullah Sollallahu'alaihiwasallam.

Monday, 17 August 2009

Ramadhan dan kita..

Assalamualaikum pembaca sekalian.. tak lama lagi Ramadhan bakal menjelma..Apakah persediaan kita pada kali ni? Bulan Ramadhan bukan sahaja bulan untuk kita mengenang rasa lapar dan dahaga, bukan untuk menguji kesabaran kita semata-mata, tetapi juga menguji iman kita.. Siapakah kita pada hari ini??Dari pandangan manusia, harta dan status menjadi ukuran tetapi dari pandangan Allah, ibadah kita yang diutamakan. Sebagaimana yang kita tahu, Ramadhan bulan yang penuh berkat dan ganjaran. tahu saja tak cukup, kena amalkan sekali=).. kami dari warga Lujnah Media mewakili ahli2 PAI IPGM Kampus Pulau Pinang mengucapkan Selamat Menyambut Ramdhan Al-Mubarak..Sama2 kita berlumba mengejar ganjaran Allah..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


P/S : Nantikan kemunculan 1 Aim Edisi Ramadhan yang bakal diterbitkan tidak lama lagi..InsyaAllah..

Ceramah Makanan Halal

HALAL ATAU HARAM?

Itulah persoalan yang selalu bermain di fikiran kita, tak kira apa jua yang kita lakukan, kita tak terlepas daripada perkara tersebut. Hari ini, hidup kita dilimpahi nikmat Allah melalui kemudahan yang pelbagai..cth paling senang,kalau dulu, nak minum air kena masak dulu, sekarang beli je air mineral sebotol. Alhamdulillah..Namun, disamping rasa syukur yang kita panjatkan, kita perlu mengambil kira akan kesucian sesuatu benda sebelum kita menggunakannya.

Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.
(Al-Baqarah : 169)

Inilah persoalan utama yang disampaikan melalui ceramah tersebut. Ceramah tersebut merupakan kerjasama antara Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (JAIPP), HPA dan PAI IPGM Kampus Pulau Pinang sendiri.
Ceramah tersebut mengingatkan kita supaya lebih berhati-hati dalam menggunakan sesuatu barangan. Sebagai umat Islam yang peka, kita harus memilih dan meneliti kandungan bagi setiap barangan yang kita ingin guna. Soal halal dan haram tidak dipandang remeh oleh kita, namun soalnya di sini, apa yang betul2 halal untuk kita guna dengan yakin dan selamatnya???



HALALKAH MAKANAN KITA?

Dalam surah Al-Maidah ayat 4 dinyatakan bahawa makanan yang halal adalah makanan yang baik.

Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad): "Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?" Bagi menjawabnya katakanlah: "Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang lazat-lazat serta baik, dan (buruan yang ditangkap oleh) binatang-binatang pemburu yang telah kamu ajar (untuk berburu) mengikut cara pelatih-pelatih binatang pemburu. Kamu mengajar serta melatihnya (adab peraturan berburu) sebagaimana yang telah diajarkan Allah kepada kamu. Oleh itu makanlah dari apa yang mereka tangkap untuk kamu dan sebutlah nama Allah atasnya (ketika kamu melepaskannya berburu); dan bertaqwalah kepada Allah (dengan memelihara diri dari memakan yang diharamkan Allah); Sesungguhnya Allah Maha Cepat hitungan hisabNya"


Dalil di atas memberi panduan kepada kita untuk kita menentukan daging yang halal untuk kita makan. Jika dilihat pada hari ini, daging ayam yang telah siap diproses seperti di pasaraya besar memang mempunyai logo halal, namun, HALALKAH ia? Bayangkan, beribu-ribu ekor ayam disembelih dikilang..Sempat ke seseorang tu nak sebut Bismillahirahmanirahim..sedangkan ayam2 tu bejalan laju..Mungkin ada yang tk putus urat..Seterusnya, lepas je kene sembelih, belum sempat mati(ayam tgh kelupur), dah kena celup dalam air panas..Kemudian diangkat dan dicampak ke dalam mesin utk buang bulu..

CIRI-CIRI MAKANAN HALAL DARI SEGI ISLAM

a) Tidak mengandungi atau terdiri daripada bahagian atau binatang yang haram dimakan oleh orang Islam, atau yang tidak di sembelih mengikut hukum Syarak
b) Tidak mengandungi atau bersentuhan sesuatu yang dihukum najis mengikut hukum syarak.
c) Selamat untuk dimakan

Contoh:
Semua benda adalah halal kecuali yang telah diharamkan oleh Allah seperti bangkai, darah yang mengalir, daging khinzir dan arak.

Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Al-Maidah : 3)

Kami yakin anda amat jelas dengan makanan yang halal dan haram jika menurut dalil di atas, namun, secara tak sedar, kita sering makan roti telur di kedai2 mamak. Bayangkan, tgn mamak yg berminyak mencanai roti, kemudian di ambil sebiji telur yg kita tak tahu basuh atau tidak. Kalo tak basuh, mesti ada terkena tahi ayam (najis),dah tekena tgn yg beminyak tu jugak. pastu di pecahkan dan dituang atas soti. dilipat2 roti tu kemudian di goreng. lepas goreng, ditepuk2 dgn tgn yg sama..kalo macam ni keadaannya, sah2 tak ikut syarat sebab ciri makanan halal ialah tidak bersentuhan dgn najis..

KESAN PENGAMBILAN MAKANAN HARAM

1) kurang mendapat petunjuk Allah
2) terhijab dari mengenali Allah
3) hati rosak dan keras
4) doa tidak dimakbulkan Allah
5) terhalang dari mendapat ilmu'
6) fikiran resah dan tak tenteram

KRITERIA PERSIJILAN HALAL

Untuk dapatkan sijil halal, mesti ada ciri-ciri berikut:
a) Halal
• Seperti yang ditetapkan oleh hukum Islam
• Tiada mengandungi atau sentuhan dengan bahan daripada khinzir, anjing dan lain-lain yang haram menurut Islam
• Disembelih mengikut hukum Islam
• Tiada penggunaan alkohol
b) Suci
• Memenuhi kriteria suci dari najis dalam Islam
• Bersih atau tiada pencemaran
• Selaras dengan panduan kebersihan yang ditetapkan Kementerian Kesihatan seperti HACCP, GHP, GMP, Panduan Pengendalian Makanan Bagi Restoren & Hotel dan Kod Amali Penjaja Makanan dan peraturan-peraturan kebersihan lain yang ditetapkan oleh agensi kerajaan lain seperti PBT.
c) Selamat
• Tiada kandungan yang membahayakan
• Selaras dengan Akta Makanan 1983 dan lain-lain.
d) Selaras Dengan Undang-Undang lain
• Perniagaan yang mempunyai lesen sah
• Contoh lesen dari PBT, BDKU, Jabatan Pertanian, KPDNHEP dan lain-lain
• Premis yang sah


*sumber rujukan dari http://www.jais.sarawak.gov.my/

Jom kita tgk video ni..

Pork + Soda = Worms??

Saturday, 15 August 2009

Promosi Khas Sempena Ramadhan Al-Mubarak


Sempena bulan Ramadhan tahun ini Lujnah Dana Persatuan Agama Islam akan mengadakan jualan T-shirt labuh muslimah.Sesiapa yang berminat anda boleh mendapatkannya dari AJK PAI dengan harga RM35 sehelai.PROMOSI HEBAT sempena bulan Ramadhan beli 2 helai dengan harga RM60 sahaja.Stok adalah terhad.

MuQaDdiMAh....

Terima kasih kerana sudi melawat blog ini. Diharap jika ada sebarang fakta serta artikel dalam blog ini yang menyeleweng atau telah menyinggung mana-mana pihak, harap dimaklumkan kepada moderator blog atas nama Editor Lujnah Media dan Dokumentasi ke mediamoderator@gmail.com. Terima kasih. =)