Monday 30 July 2012

Fikir Sejenak: Apa Ada Dalam Ramadan?

Tecatatnya sejarah mengisahkan perjuangan nabi kesayangan kita Nabi Muhammad SAW berjuang  bagi menegakkan agama yang satu iaitu agama Islam. Agama yang syumul dan abadi sampai bila bila.

Bulan Ramadan sudah seminggu menjelma dan terlihat pada siang hari ramai manusia berpusu berpusu mencari wang bagi sesuap nasi dan pada malam hari menyediakan bekalan untuk hari esok iaitu hari akhirat. Namun persoalannya sekarang adakah pada bulan Ramadan sahaja kita dapat lihat manusia bersikap sedemikian atau lebih tepat lagi seimbang diantara dunia dan akhirat. Manusia dididik sejak dari angku sekolah lagi agar sentiasa produktif dan seimbang dari segi JERI dan Alhamdullilah kebanyakan daripada mereka berjaya mencapai keseimbangan itu namun begitu mampukah mereka seimbang diantara dunia dan akhirat? Semoga persoalan ini dapat membantu setiap manusia agar muhasabah diri mereka.


Apa ada dalam Ramadan???? Di sini ingin saya kupas sedikit apa ada dalam bulan Ramadan. Banyak khasiat yang boleh didapati di bulan Ramadan yang mulia ini antaranya ialah :

  1. Tereratnya Silaturahim sesama umat Islam. Sedar atau tidak sedar jamuan berbuka atau iftar jami'ie banyak membuka peluang kepada umat Islam untuk sama sama berbuka dan sekaligus dapat berkenalan antara satu sama lain. 
  2. Ramadan juga sebagai sumber rezeki. Bila Ramadan menjelang ramai orang mengambil peluang untuk berniaga di bazar bazar bagi mencari sesuap rezeki. Sebab itu Ramadan juga berfungsi sebagai pintu rezeki oleh semua orang tidak kira umat Islam ataupun tidak. Allah itu maha pemurah lagi maha penyayang. Memberi rezeki kepda semua manusia yang ada di muka bumi ini.
  3. Ramadan juga berfungsi sebagai universiti. Memberi peluang kepada semua penuntutnya untuk menuntut ilmu tidak kira di mana mana. Contohnya Ramadan mengajar kita supaya bersabar dari melakukan perkara yang membatalkan puasa dan juga istiqamah dalam melakukan ibadat kepada Allah.
Secara konklusinya Ramadan adalah salah satu titik permulaan bagi umat Islam untuk mengenali siapa dirinya. Anggaplah Ramadan ini seperti 'study week' dimana pada ketika inilah kita boleh menggilapkan asas kita dan ibadah kita terhadap Allah   dan peperiksaan yang sebenarnya akan kita hadapi selepas Ramadan. Mampukah kita Istiqamah terhadap ibadat kita kepada Allah selepas bulan Ramadan? Tepuk dada tanya iman.


iftar di IPGKPP



Sekian
Wallahua'lam.


0 Komentar:

MuQaDdiMAh....

Terima kasih kerana sudi melawat blog ini. Diharap jika ada sebarang fakta serta artikel dalam blog ini yang menyeleweng atau telah menyinggung mana-mana pihak, harap dimaklumkan kepada moderator blog atas nama Editor Lujnah Media dan Dokumentasi ke mediamoderator@gmail.com. Terima kasih. =)