Friday 13 July 2012

"DUNIA ZAMAN MUDA"


Alhamdulillah, pada tanggal 5 Julai 2012,  seorang Imam Muda dari Kajang telah dijemput bagi menyampaikan ceramah yang bertajuk "Dunia Zaman Muda". Imam muda Najdi telah berkongsi ilmu bersama-sama para pelajar IPG Kampus Pulau Pinang mengenai dunia zaman muda pada masa ini. Sesungguhnya terdapat perbezaan antara zaman muda pada masa ini dengan zaman muda pada zaman Rasulullah. Pada masa ini, terlalu banyak gejala sosial yang telah berlaku dan hal ini kerana DUNIA ZAMAN MUDA = DUNIA BATU KACA. Apakah itu dunia batu kaca?? Dunia batu kaca merupakan dunia yang mempunyai pelbagai cabaran untuk diatasi, jika tidak pecahlah kaca itu dan tidak memberi makna lagi. 

Kita dikurniakan kesihatan untuk terus beribadah kepada Allah s.w.t, kita dikurniakan semangat untuk terus berjihad ke jalan Allah s.w.t dan kita dikurniakan akal fikiran bagi menentukan yang mana betul dan yang mana salah. Namun, adakah kita menggunakan kesemua nikmat Allah s.w.t itu sebaiknya? Ayuh syabab! Marilah kita bermuhasabah diri bagi mendapat keredaan Allah s.w.t. Marilah kita berusaha untuk mendaatk jannah Allah s.w.t. Tiada yang lebih menggembirakan hati selain mendapat tempat di sisi Allah s.w.t.

Marilah kita mencontohi sikap para sahabat Rasulullah yang sentiasa takut untuk mengingkari perintah Allah s.w.t. Marilah kita mencontohi sikap para sahabat yang sentiasa mengikuti sunnah Rasulullah s.a.w.




0 Komentar:

MuQaDdiMAh....

Terima kasih kerana sudi melawat blog ini. Diharap jika ada sebarang fakta serta artikel dalam blog ini yang menyeleweng atau telah menyinggung mana-mana pihak, harap dimaklumkan kepada moderator blog atas nama Editor Lujnah Media dan Dokumentasi ke mediamoderator@gmail.com. Terima kasih. =)