Monday 11 May 2009

LAPORAN SEMINAR PEMANTAPAN ROHANI 2009

LAPORAN SEMINAR PEMANTAPAN ROHANI 2009

Pada 18 April 2009 yang lalu, Persatuan Agama Islam telah menganjurkan Seminar Pemantapan Rohani 2009 bertempat di surau Al-Falah, Institut Pendidikan Guru Kampus Pulau Pinang. Seminar ini bermula pada jam 8.00 pagi hingga 4.30 petang. Seramai 48 orang ahli PAI hadir untuk menjayakan seminar ini.

Objektif seminar ini adalah adalah untuk menimba pengetahuan khususnya berunsurkan rohani, melahirkan generasi guru yang seimbang bukan sahaja dari segi jasmani, rohani, emosi, intelektual malah rohani. Selain itu, melalui program seperti ini, semangat kerjasama antara ahli Persatuan Agama Islam dapat dipupuk dan mengeratkan hubungan silaturrahim dalam kalangan ahli.

Pendaftaran peserta dikendalikan oleh saudara Zulzafran bagi peserta lelaki manakan saudari Noor Adilah bagi peserta perempuan. Sebelum mendaftar, para peserta dikehendaki untuk menghafal potongan ayat Al-Quran iaitu daripada surah At-Taubah, ayat 71. Selain untuk mengisi senggang waktu sebelum program bermula, hafalan ini sekurang-kurangnya memberi peringatan mengenai tafsiran ayat tersebut.

Slot pertama pada hari tersebut bertajuk “Islahlah Diri Kamu, Serulah Orang Lain”. Penceramah yang dijemput untuk memberikan ceramah ialah Dr Rizal. Dalam ceramah tersebut, beliau menekankan betapa pentingnya untuk memperbaiki diri dalam dakwah agar dicontohi oleh orang lain. Selain itu, beliau menerengkan tentang tabiat marhalah dan memberi tips-tips berguna untuk menjadi seorang individu muslim yang berjaya tidak kira di dunia mahupun akhirat.

Slot pertama berakhir pada jam 10.30 pagi dan disambung pada jam 11.20 pagi selepas kudapan dan solat sunat dhuha. Slot kedua bertajuk “ Islam dan Haraki”. Perceramah bagi slot kedua ialah Ustaz Rozi. Dalam ceramah ini, peserta mengulangkaji mengenai makna iman dan beliau menekankan peranan seseorang pendakwah dalam sesebuah gerakan. Sesi soal jawab diadakan sebelum slot tersebut berakhir.

Peserta diberi rehat selama satu jam bermula dari jam 1.00 petang hingga 2.00 petang untuk makan tengah hari, solat zohor dan hikmah permata. Pada jam 2.15 petang, LDK 1 dimulakan dan dikendalikan oleh saudara Zulzafran. Dalam aktiviti ini, peserta diuji dari segi kecerdasan mental dan fizikal untuk menyelesaikan tugasan yang diberi. Setelah tamat aktiviti pertama, LDK 1 diteruskan dan dikendalikan oleh amirah Persatuan Agama Islam iaitu saudari Nurizma Harliana. Dalam LDK 2, peserta dikehendaki membincangkan tentang 10 muwasafat tarbiyah dan seterusnya membentangkan hasil perbincangan di hadapan peserta lain. Selepas LDK 2 tamat, sesi refleksi diadakan untuk membincangkan perkara-perkara yang berkaitan seperti masalah dalam persatuan, kritikan, cadangan dan pandangan untuk memperbaiki persatuan ini sendiri.

Refleksi diadakan selama 20 minit dan para peserta solat Asar secara berjemaah dan membaca Al-Ma’thurat bersama-sama. Setelah selesai menunaikan tanggungjawab, mereka disaji dengan minuman petang dan bersurai pada jam 5.00 petang.

KLIK-KLIK!!

-Memberi sedikit saguhati kepada penceramah-

-senyum sokmo-

-tumpuan penuh-


-khusyuk-

-makan beramai - ramai-


-silaturrahim yang terjalin-





0 Komentar:

MuQaDdiMAh....

Terima kasih kerana sudi melawat blog ini. Diharap jika ada sebarang fakta serta artikel dalam blog ini yang menyeleweng atau telah menyinggung mana-mana pihak, harap dimaklumkan kepada moderator blog atas nama Editor Lujnah Media dan Dokumentasi ke mediamoderator@gmail.com. Terima kasih. =)