Wednesday 22 April 2009

Dimanakah Identiti Kita


Kala ini ramai yang membincangkan soal identiti. Dari identiti diri sehinggalah identiti sesebuah negara. Dalam pada kita semua sibuk membincangkan identiti negara, masyarakat dan bangsa; adakah kita terfikir akan kedudukan atau status identiti kita sebagai seorang penganut agama Islam dari kaca mata yang sebenar?
Dalam mengharungi arus kehidupan yang semakin lama semakin dikuasai oleh golongan Yahudi, umat islam semakin hilang identiti Islam yang terpahat kukuh dalam para muslimin terdahulu. Ianya nyata semakin lama semakin terhakis dek tekanan dan idea puak-puak laknatullah di dalam usaha mereka memijak umat Islam sehingga lumat dan tidak mampu bangun semula seperti yang terjadi pada zaman kegemilangan Abbasiah dan Uthmaniyah dahulu.
Rasulullah SAW telah memahat identiti dan jati diri Islam dalam dada para sahabat yang kemudiannya diperturunkan ke generasi demi generasi sehinggalah hari ini. tetapi malangya umat Islam hari ini gagal untuk mengekalkan identiti tersebut. Puak Yahudi dengan sokongan Nasrani begitu teliti dan bersungguh-sungguh dalam mengikis identiti umat Islam agar agenda mereka berjaya. Dari sebesar-besar aspek sehinggalah sekecil-kecil aspek kehidupan seorang muslim, semuanya diatur rapi demi memastikan umat Islam hilang arah dan terkapai-kapai dalam identiti baru yang diciptakan mereka. Lihat sajalah bagaimana cara hidup umat Islam kini. Bukan sahaja kesedaran Islam, malah nilai-nilai kehidupan Islam harian pun telah mereka pesongkan dari sanubari umat Islam. Lihat saja cara pakaian umat Islam hari ini, adab pergaulan dan adab sesama makhluk umat Islam hari ini. Lihat juga nilai-nilai kebersihan yang amat dititikberatkan oleh Islam tetapi berjaya dialihkan pandangan umat Islam oleh puak-puak kuffar ini sehingga ianya dipandang remeh dan kecil sahaja.
Statistik menyebutkan antara negara yang paling kotor adalah Mesir dan beberapa lagi negara Arab, sekaligus negara Islam. Dan antara negara yang terbersih hampir kesemuanya negara yang mengamalkan sekularisme dan menolak agama Islam. Dari segi berpakaian pula, berapa ramai umat Islam masa kini yang meninggalkan cara berpakaian Islam yang digantikan dengan cara berpakaian yang diperkenalkan oleh para perosak barat seperti jeans, dan t-shirt.
Sultan Muhammad al-Fateh telah membuktikan bahawa Islam mampu melakukan perkara yang pada asalnya tampak mustahil. Salahuddin al-Ayyubi telah pun membuktikan keberkesanan perjuangan yang berlandaskan dasar kecintaan kepada Islam. Dan pada hari ini, kita dapat melihat betapa semangat jihad yang sepatutnya tertanam kukuh dalam jiwa umat Islam tercabut dan hilang begitu saja. Fikirkanlah hal Palestin masa kini.Berapa ramai dari umat Islam yang mengeliling Palestin yang sanggup berjihad untuk membebaskan bumi suci itu sedangkan bilangan umat Islam di negara Arab hampir 10 kali ganda bilangan puak Israel?? Mengapa boleh terjadi demikian? Tidak lain tidak bukan pelaksanaan pelan yahudi ke atas umat Islam yang 'membeli' semangat jihad dengan kemewahan dan kesenangan dunia, kekayaan, kekuasaan menjadikan umat Islam menjadi seakan-akan buta dan hilang identitinya sebagai umat pejuang. Kuatkanlah jati diri sebagai umat Islam, kembalilah kepada ajaran Rasulullah SAW yang sebenar, dan jangan biarkan yahudi laknatullah bersuka ria lantaran berjayanya pelan mereka ke atas kita!

0 Komentar:

MuQaDdiMAh....

Terima kasih kerana sudi melawat blog ini. Diharap jika ada sebarang fakta serta artikel dalam blog ini yang menyeleweng atau telah menyinggung mana-mana pihak, harap dimaklumkan kepada moderator blog atas nama Editor Lujnah Media dan Dokumentasi ke mediamoderator@gmail.com. Terima kasih. =)